×

Ostrzeżenie

Nie powiodło się załadowanie pliku XML.
Gdy mowa o jeździe o obciążeniu kolan przy jeździe na rowerze stacjonarnym (lub tez zwykłym) istnieją dwie przeciwstawne opinie. Jedna mówi, że ta forma aktywności jest zdecydowanie dla kolan przyjazna. Druga przeciwnie, że kolana mogą zaboleć. Kto ma rację? A jeśli obie strony, to od czego to zależy?

Dlaczego rowerek stacjonarny jest bezpieczny?
Zacznijmy od tego, że rowerek stacjonarny pod względem bezpieczeństwa jest jednym z najbardziej uniwersalnych sprzętów. Nie uderzasz na nim o podłoże, jak w przypadku biegania w terenie, więc nie ma problemu z wstrząsami oddziałującymi na stawy. Cała praca jest stabilna – w przeciwieństwie do bieżni elektrycznej, prędkość pracy zależy wyłącznie od Ciebie. Podobnych zalet można by wymieniać wiele.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę, ze rowerek stacjonarny pozwala nie tylko na spalanie kalorii i podkręcanie szybkości metabolizmu. Treningi na nim pomagają też w wzmacnianiu mięśni. I to nie tylko nóg, lecz również brzucha – o czym często w kontekście roweru się zapomina. A właśnie mięśnie brzucha, wraz z mięśniami pośladkowymi, często pomagają w życiu codziennym w stabilizacji ciała, a przez to w unikaniu kontuzji.

Czy rowerek stacjonarny może obciążyć kolana?
W zasadzie nie. Piszemy jednak „w zasadzie”, ponieważ istnieje pewna sytuacja wyjątkowa, bardzo łatwa do zniwelowania. Chodzi mianowicie o źle wyregulowane siodełko. Jeśli ustawi się je zbyt nisko, to rzeczywiście – może się pojawić problem z kolanami. Właśnie dlatego przy wyborze sprzętu należy zwracać uwagę na zakres regulacji siedzenia i kierownicy – tak, aby uniknąć tego typu problemów.

W przypadku jazdy na rowerze „zwykłym” podobny problem mógłby się pojawić także w przypadku bardzo długiego niewytrenowania oraz przy jeździe w zbyt niskiej temperaturze. Rowerek stacjonarny pod tym względem daje jednak więcej możliwości i jeśli siodełko będzie ustawione tak, jak powinno, to kolana powinno pozostać w pełni bezpieczne.

Czy można jeszcze bezpieczniej?
Ciekawostką jest fakt, że rowerek stacjonarny będzie dobrym wyborem nie tylko wtedy, gdy ktoś chce chronić przed przeciążeniem swoje kolana. Okazuje się, ze sprzęt ten ma swoją odmianę, która może być przyjazna dla osób z dużą nadwagą lub z problemami z kręgosłupem. W takich przypadkach sprawdza się rowerek poziomy, na którym inne położenie ciała (a więc i środka ciężkości) pozwala oszczędzać plecy.

Dużo na ten temat napisano w tekście „Magnetyczne rowery poziome - sprawdź jakie mięśnie pracują i na co pomoże rower stacjonarny poziomy?”. My wspomnimy o tym, ze taki sprzęt nadal pozwala na ćwiczenie mięśni nóg (choć nieco mniejsze, aniżeli w przypadku rowerku pionowego), a przy okazji także na dość mocną prace nad mięśniami brzucha.
Oczywiście nie znaczy to, że każdy powinien od razu sięgać po rowerek poziomy. W przypadku większości osób rower stacjonarny pionowy będzie w pełni satysfakcjonującym wyborem, choć wspomniana już kwestia z regulacją zakresów powinna być czynnikiem wartym uwagi szczególnie dla osób wysokich oraz tych, które może kusić wybór modeli najtańszych – czasem mających mniejszy zakres regulacji siodełka.




Aktualności

Sport

Region

Szkoły i przedszkola

 

×
Reklama