×

Ostrzeżenie

Nie powiodło się załadowanie pliku XML.
Każde ogumienie samochodowe wraz z rosnącym przebiegiem, stopniowo się zużywa. Dotyczy to nawet najlepszych modeli opon. Dlatego co jakiś czas konieczna jest wymiana opon na nowe. Przesłanką do tego jest jednak nie tylko naturalne zużycie się bieżnika. Kiedy więc ogumienie wymaga wymiany?
Wiek i wskaźnik zużycia bieżnika

W przypadku nowych opon bieżnik jest zwykle głęboki na około 9 mm. W Polsce według obowiązujących przepisów minimalna głębokość bieżnika dla samochodów osobowych to 1,6 mm. Eksperci ze sklepu iParts.pl zalecają jednak wymieniać opony letnie przy głębokości bieżnika na poziomie 3 mm. W przypadku opon zimowych wartość ta przyjmuje 4 mm. W praktyce zdecydowana większość opon posiada umieszczone przez samych producentów znaczniki, które określają zużycie się bieżnika. To o tyle istotne, że mniejszy bieżnik oznacza dłuższą drogę hamowania na nawierzchni mokrej. W oponach zimowych zużyty bieżnik w dużej mierze zmniejsza przyczepność na śliskiej nawierzchni. Ponadto, zaleca się sprawdzanie bieżnika pod kątem jego nierównomiernego zużywania się.

Spore znaczenie ma także sam wiek ogumienia. Na ogół zaleca się, aby opon nie użytkować dłużej niż 10 lat od daty ich produkcji. Dotyczy to również tych przypadków, gdy ogumienie pozornie jest w naprawdę dobrej kondycji. Okazuje się bowiem, że guma wraz z upływem czasu robi się coraz twardsza. Zmniejsza się wówczas jej przyczepność do podłoża. Warto też brać pod uwagę ilość przejechanych kilometrów. Przy standardowej jeździe opony wymienia się co 25-50 tysięcy kilometrów. Zużywanie się opon przyspiesza brawurowa jazda i pokonywanie na co dzień nierównych nawierzchni.

W jakiej sytuacji opony należy natychmiast wymienić na nowe?

Wiadomo już, że opony z biegiem czasu ścierają się i zużywają. Na szczęście wybór ogumienia na rynku jest ogromny. Wiele wysokiej jakości opon dla różnych modeli samochodów znaleźć można m.in. w sklepie iParts.pl. Oferta znajduje się pod adresem https://www.iparts.pl/opony/. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nie zawsze opony wymienia się z tego powodu, że po prostu się zużyły.  Czasem zdarzają się różnego rodzaju sytuacje, w których wymiana opon jest konieczna zupełnie niespodziewanie i to niezwłocznie.

Bagatelizować nie należy na przykład pęknięć gumy na ścianach opon. Może to bowiem bardzo szybko doprowadzić do całkowitego pęknięcia ogumienia. Takie uszkodzenia oznaczają konieczność zakupu nowej opony. Częstym zjawiskiem jest także deformacja ogumienia – wgniecenie czy wybrzuszenie. Tak dzieje się w przypadku nagłego uderzenia o krawężnik czy wpadnięcia w dziurę na drodze. Może się to skończyć nawet uszkodzeniem elementów konstrukcyjnych koła.

Do wulkanizatora niezwłocznie należy udać się także wówczas, gdy w oponę zostanie wbity gwóźdź lub inny ostry przedmiot. To na ogół oznacza uchodzenie powietrza z opony. Jednak w takiej sytuacji, najczęściej zakup nowego ogumienia nie jest konieczny. Uszkodzenie da się bowiem naprawić. Inne popularne usterki to także odkrycie się tzw. drutówki, pojawienie się plam wewnątrz opony czy odklejenie się bieżnika. To poważne usterki, których w żadnym przypadku nie można lekceważyć.

Aktualności

Sport

Region

Szkoły i przedszkola

 

×
Reklama